Tips voor ondernemers

Wanneer u wilt samenwerken met andere zelfstandige ondernemers, is het belangrijk om de juiste samenwerkingsvorm te kiezen. U heeft de keuze uit verschillende rechtsvormen, zoals een bv, een vennootschap onder firma of een maatschap. Een ‘maatschap’ kan interessant zijn wanneer u wilt gaan samenwerken met andere ondernemers die een zelfstandig beroep uitoefenen, zoals advocaten, tandartsen, fysiotherapeuten, accountants en logopedisten. Een voordeel van een maatschap is dat iedereen zijn eigen beroep kan blijven uitoefenen en toch kan samenwerken. Daarnaast is het oprichten van een maatschap ook relatief eenvoudig. U heeft er ook geen notaris voor nodig (zoals bijvoorbeeld wel het geval is bij een bv). Maar er kleven ook nadelen aan een maatschap. Zo kan de aansprakelijkheid een nadeel vormen. Naast de maatschap kunnen namelijk ook de individuele maten zelf aansprakelijk worden gehouden.

Tip

Overweegt u om te gaan samenwerken in de vorm van een maatschap? Maak dan zeer duidelijke afspraken met de andere toekomstige maten over de gewenste samenwerking. Dit kan spanningen en onduidelijkheden in de toekomst voor een groot deel voorkomen.

Een suppletieaangifte moet u indienen, zodra duidelijk is dat er te weinig of te veel btw is betaald. Heeft u te weinig btw betaald? Dan bent u belastingrente verschuldigd vanaf de eerste dag na afloop van het kalender- of boekjaar waarop die btw betrekking heeft. Dit kunt u voorkomen door de suppletieaangifte in te dienen binnen drie maanden na afloop van het kalenderjaar. Er wordt dan namelijk geen belastingrente berekend, mits de suppletie een vrijwillige verbetering is. Bedragen tot € 1.000 mag u verrekenen in de eerstvolgende btw-aangifte. Daarvoor hoeft u dus geen suppletieaangifte te doen. Let wel, een suppletieaangifte kunt u alleen digitaal indienen.

Tip

Sinds 1 januari 2024 bedraagt de belastingrente 7,5%. Hebt u te weinig btw betaald over 2023? Zorg er dan voor dat u de suppletieaangifte uiterlijk 31 maart 2024 hebt ingediend, anders gaat u vanaf 1 april 2024 belastingrente betalen. Wilt u dat de suppletie geldt als een vrijwillige verbetering, dan is het sowieso zaak om zo snel mogelijk een suppletieaangifte in te dienen, zodra u weet dat uw onderneming te weinig btw heeft betaald.

Vanaf 5 maart 2024 opent het aanvraagloket voor de Subsidieregeling schoon en emissieloos bouwmaterieel (SSEB). Deze subsidie is bedoeld voor in Nederland gevestigde bouwbedrijven die bouwmaterieel hebben of bedrijven die bouwmateriaal verhuren. Er zijn binnen deze subsidieregeling vier categorieën te onderscheiden. De SSEB Retrofit is een subsidie voor de ombouwkosten voor het emissiearm of emissieloos laten maken van bestaande bouwwerktuigen. SSEB Aanschaf is in beginsel bedoeld voor de koop of lease van een nieuw bouwvoertuig of bouwmachine, die (vrijwel) geen stikstof uitstoot (emissiearm of emissieloos). Daarnaast is er de Innovatiesubsidie voor het (door)ontwikkelen van nieuwe emissieloze technieken (inclusief oplossingen omtrent laden op de bouwplaats), zodat deze nog gedurende de looptijd van de regeling in de praktijk toegepast kunnen worden. Tot slot is er de haalbaarheidssubsidie voor een haalbaarheidsonderzoek dat leidt tot een project experimentele ontwikkeling naar innovaties van emissieloze bouwmachines en de laadinfrastructuur die daarvoor nodig is.

Het subsidiebedrag bedraagt voor het mkb maximaal 50% (andere bedrijven 30%) van de netto investeringskosten. Het aanvraagloket van de SSEB-subsidie is open tot en met 31 oktober 2024.

Op 1 april 2024 komt er een einde aan het soepele saneringsbeleid van de Belastingdienst voor de invordering van belastingschulden. Dit beleid houdt onder andere in dat de Belastingdienst genoegen neemt met hetzelfde uitkeringspercentage dat aan concurrente schuldeisers toekomt (100% in plaats van 200%). Voor schuldeisers wordt het daardoor aantrekkelijker om deel te nemen aan een akkoord. Levensvatbare bedrijven krijgen zo een betere kans om te blijven bestaan.

Hebt u betalingsachterstand opgelopen, zorg er dan voor dat u inzicht krijgt in de financiële situatie van uw onderneming, zodat u weet waar u aan toe bent. Neem contact op met de Ontvanger van de Belastingdienst en speel open kaart. Nu deBelastingdienst nog met minder genoegen neemt, zijn uw overige schuldeisers mogelijk eerder bereid tot het sluiten van een akkoord.

Overweegt u om een elektrische vrachtauto aan te schaffen? Weet dan dat u hiervoor de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) kunt krijgen. Het aanvraagloket opent op 26 maart a.s. om 9.00 uur. De subsidie is bedoeld voor de aankoop of (financial) lease van een nieuwe uitstootvrije vrachtauto. Een vrachtauto is nieuw als de datum eerste inschrijving, de datum eerste toelating én de datum tenaamstelling op naam van de aanvrager van de subsidie gelijk zijn volgens de vermelding in het kentekenregister van de RDW. Daarnaast moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • de vrachtauto moet voertuigklasse N3 of N2 zijn en minimaal 4.250 kilogram wegen;
  • de vrachtauto is elektrisch aangedreven. Brandstofcodes E en W komen in aanmerking;
  • de batterij mag geen lood bevatten.

De subsidie is een percentage van de verkoopprijs. Dit is de prijs van het uitstootvrije vrachtautochassis, inclusief af-fabriek opties zoals die op de overeenkomst staan, exclusief btw. Het percentage is afhankelijk van het type vrachtauto en de grootte van uw bedrijf. Voor middelgrote ondernemingen varieert het subsidiepercentage tussen 12% (maximale subsidie € 14.700) en 21% (maximale subsidie € 83.200). Bij kleine en non-profitorganisaties varieert het subsidiepercentage tussen 14,8% (maximale subsidie € 18.000) en 29% (maximale subsidie € 115.200). In het geval van lease moet de leasemaatschappij de subsidie aanvragen.

Na de aanvraag krijgt u binnen 13 weken bericht of de subsidie aan u wordt verleend. Vervolgens wordt een voorschot van 90% van het subsidiebedrag aan u uitbetaald. Daarna moet u binnen 15 maanden na de subsidieverlening de definitieve subsidievaststelling aanvragen. Daarbij geeft u het kenteken door, nadat de vrachtauto op kenteken is gezet. Als bijlage stuurt u de gespecificeerde betalingsfactuur mee. Voldoet de geleverde vrachtauto aan de voorwaarden, dan wordt ook de laatste 10% aan u uitbetaald.

Attentiepunten

Voor een geslaagde aanvraag zijn de volgende punten van belang:

  • Vanaf 2024 kan per onderneming per werkdag slechts voor één uitstootvrije vrachtauto subsidie worden aangevraagd;
  • Op het moment dat u de subsidie aanvraagt, is de koop- of (financial) leaseovereenkomst van de vrachtauto nog niet definitief. U kunt in de overeenkomst een bepaling laten opnemen dat dit pas het geval is, zodra u de subsidieaanvraag hebt ingediend of uw subsidieaanvraag positief is beoordeeld.
  • Als de vrachtauto niet leverbaar is binnen 12 maanden, kunt u termijnverlenging aanvragen, mits u de vertraging kunt aantonen met een schriftelijke onderbouwing van de producent;
  • De vrachtauto moet 4 jaar achter elkaar op naam van de subsidieontvanger blijven staan, tenzij u de vrachtwagen binnen de termijn vervangt door een nieuwe uitstootvrije vrachtauto;
  • Om een aanvraag te kunnen indienen moet u beschikken over eHerkenning. Doet u niet zelf de aanvraag? Zorg er dan voor dat de adviseur die de aanvraag namens u doet, daartoe is gemachtigd.
  • Het is verstandig om voorafgaand aan de aanvraag eerst de Checklist AanZET door te nemen. Daarin vindt u de stappen die nodig zijn om uw aanvraag goed voor te bereiden.

Tip

Vorig jaar was de subsidiepot op de openingsdag al leeg! Dit jaar kan per onderneming per werkdag voor slechts 1 uitstootvrije vrachtauto subsidie worden aangevraagd. Dit maakt de kans groter dat op de openingsdag de subsidiepot niet meteen leeg zal zijn. Toch raden we u aan om op 26 maart a.s. om 9.00 uur klaar te zitten om de subsidieaanvraag in te dienen.

Verkeert uw bedrijf in zwaar weer en dreigt het failliet te gaan? Zorg er in dat geval voor dat er afspraken worden gemaakt met schuldeisers en laat die goedkeuren door een rechter. Met behulp van de Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA) kan een regeling worden getroffen zonder dat alle schuldeisers akkoord zijn. Zodra een akkoord is aangeboden, kan de rechtbank worden verzocht om een afkoelingsperiode. Tijdens deze periode kunnen schuldeisers bijvoorbeeld geen beslag leggen op bezittingen uit het bedrijfsvermogen. Verder mag de bank geen schulden verrekenen met het saldo op de bankrekening. Hier zal de rechter eerst toestemming voor moeten geven.

Akkoord goedkeuren

Komt u er niet uit met uw schuldeisers, dan kan de rechtbank alsnog een akkoord goedkeuren (homologeren). Dit akkoord geldt dan automatisch voor alle betrokken schuldeisers en aandeelhouders, dus ook voor schuldeisers die niet instemmen met het akkoord. Om een akkoord van de rechtbank te krijgen, moet aan verschillende voorwaarden worden voldaan. Zo moet uw bedrijf de schulden niet meer kunnen betalen, terwijl het in principe wel winstgevend is. Verder moet het onderhands akkoord voor de schuldeisers gunstiger uitpakken dan een faillissement van het bedrijf. Van cruciaal belang is dat voldoende schuldeisers vóór het akkoord stemmen.

Tip

Laat u bij dit juridische traject begeleiden door een deskundige.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven